Het Besmettelijke Virus dat Politiek heet

“Politiek is in hoge mate besmettelijk. Als je eenmaal bent geïnfecteerd laat het je nooit meer los,” aldus Fractievoorzitter van de VVD-Statenfractie Willemien Meeuwissen tijdens de stoomcursus Politiek in de Praktijk. Een uiterst leuke, verrassende, informatieve en effectieve bijeenkomst. Georganiseerd door de VVD Hoogeveen, De Wolden en Midden-Drenthe. Met een keur aan spraakmakende sprekers. Waaronder Tweede Kamerkandidaten Erik Ziengs en Mirjam Pauwels

© VVD servicecenter

Opleiding en selectie

Iedere spreker vertegenwoordigde een gremium binnen de politiek. Althans, bij een grotere landelijke partij, geen lokale protestpartij. Die missen, zoals oud-Gedeputeerde en nu Eerste Kamerlid Tanja Klip het zo treffend omschreef, een goede opleiding, training maar ook selectie binnen een politieke organisatie. Met vaak alle kwalitatieve gevolgen van dien.

Eye opener

Zo waren er vertegenwoordigers van een Lokaalbestuur, een Waterschapsbestuur, een Gemeentebestuur, een Gemeenteraadsfractie (Heleen Jurgens fractie midden drenthe), de Statenfractie en natuurlijk de Eerste en Tweede kamer. De werkwijze van een politieke partij werd kundig en helder uiteengezet door Haya-trainer Bert Homan. Voor veel politieke nieuwkomers in de zaal een absolute eyeopener.

Netwerk partij

De zaal was met meer dan 30 deelnemers precies goed gevuld. Maar belangrijker was nog het gehalte van de bezoekers. Veelal nieuwkomers in de politiek, maar wel mensen die uiterst geïnteresseerd en gemotiveerd waren. Niet noodzakelijkerwijs VVD-ers. Want de bijeenkomst stond open voor deelnemers met alle politieke voorkeuren. Hiermee zette de VVD zich opnieuw neer als een moderne Open Netwerk Partij.

Talenten aanspreken

Uitgerekend op deze manier kon de VVD laten zien hoe leuk politiek eigenlijk is. Maar ook wat er bij komt kijken als je binnen de politiek je vleugels wilt uitslaan. Want wie binnen de politiek z’n talenten wil aanspreken, heeft een ruime keuze aan mogelijkheden. Hulde voor de organisatie van deze verfrissende bijeenkomst.

Wedden dat er weer een paar toekomstige kopstukken een virusje hebben opgelopen…??