Knokken om je doelen te bereiken

In de krant van midden drenthe is het volgende interview met lijsttrekker Arjan van Gelderen gepubliceerd.

Geboren en opgegroeid in Westerbork, wonende in Beilen en hij is de jongste lijsttrekker van de gemeente. Hij ging voor zijn studie naar onder andere Apeldoorn, Yerseke, Zwolle en Augsburg, maar Midden-Drenthe bleef trekken. Arjan van Gelderen geeft een kijkje in zijn (politieke) leven.

Hij werd in 1980 geboren in Westerbork en groeide daar ook op. Tijdens zijn studie had hij bijbaantjes in Westerbork en Orvelte. Wat hem typeerde? ,,Ik heb ervaren dat je moet knokken om je doelen te bereiken.

”Omdat hij ‘iets’ met auto’s wilde doen vertrok Arjan als student richting Apeldoorn om daar een goede opleiding te volgen. Gaandeweg ontdekte hij dat hij meer interesse had in de wereld achter de auto’s: de bedrijfsvoering en de financiën.

Toen hij na zijn studie de mogelijkheid kreeg een huis te kopen in het buitengebied van Beilen (Makkum) was de keus snel gemaakt. Hier woont hij, met zijn gezin, alweer 20 jaar.

Momenteel werkt de VVD fractievoorzitter als Financieel Manager en is lid van het managementteam binnen de Justitiële Informatiedienst. Een hele mond vol, maar: ,,Hier zijn we druk aan het bouwen aan een betere bedrijfsvoering. Bouwen aan samenwerking en het opzetten van nieuwe projecten zijn écht mijn ding.

”De landelijke politiek boeide Van Gelderen altijd al. ,,De overgang naar de lokale politiek is ontstaan op het moment dat ik ging werken voor diverse gemeenten. Het is fantastisch een bijdrage te leveren aan een betere leefomgeving voor de inwoners en ondernemers in je eigen gemeente. Iets ergens van vinden mag, maar er over meedenken is beter.

”Van Gelderen sloot zich aan bij de VVD, een bewuste keuze: ,, Het mooie is dat we onze eigen koers durven te varen. We zijn verbonden aan de grootste landelijke partij, maar maken eigen vrije keuzes als het lokaal nodig is

.”De Beilenaar werd in 2020 fractievoorzitter en trekt nu de verkiezingskar: ,,Ik ben de jongste lijsttrekker, maar wel met een dosis ervaring op bestuurlijk gebied. De partij heeft dat gezien.” Van Gelderen noemt zichzelf een verbinder en een stabiele teamspeler. Hij hoopt samen met zijn team minimaal vier en het liefst vijf zetels binnen te slepen.

De komende vier jaar wil de VVD meer woningbouw in alle dorpen voor zowel starters als senioren om de doorstroom te bevorderen. ,,Verder willen we blijven inzetten op minder regels en meer ruimte voor ondernemers.

”Kansen voor iedereen, voor de ondernemers maar ook voor de zorg, onderwijs en jeugd. Van Gelderen: ,,Onder het motto samen sta je sterker en bereik je meer.

”Trots is Van Gelderen op de mooie gerenoveerde basisschool IKC Harm Smeenge en de nieuwbouw van Volta. Ook kijkt hij met een goed gevoel terug op de woningen die gebouwd zijn, de inwonersparticipatie die verder ontwikkeld is en het opzetten van een vangnet door Stark.

Frustraties waren er ook, enkele projecten kostten meer geld en tijd dan begroot: ,,Het college heeft verantwoordelijkheid genomen en er is lering uitgetrokken om te zorgen dat we hier meer grip op krijgen.”

Ambities om weer plaats te nemen in een toekomstig college zijn er: ,,Van hieruit kunnen we goed onze speerpunten vorm en inhoud geven.” Wie in dat geval voor de VVD wethouder wordt is volgens Van Gelderen nog niet bekend, er zijn meerdere opties. Tot slot doet hij een dringende oproep te gaan stemmen: ,,Dat is enorm belangrijk. Het geeft de raad richting om verder te komen.”

In de bijlage het artikel zoals het in de krant van midden-drenthe is gepubliceerd.