Werkbezoek 2ekamerleden Strolenberg en van Campen

MIDDEN-DRENTHE - VVD-kamerleden Thom van Campen en Mark Strolenberg hebben dinsdag een bezoek gebracht aan twee agrarische bedrijven in Midden-Drenthe. Ze werden vergezeld door een delegatie van VVD Midden-Drenthe.
Het eerste bedrijfsbezoek was bij Prenger Agrarische Dienstverlening in Zuidveld. Eigenaar Paul Prenger gaf enthousiast uitleg over het ontstaan en de ontwikkeling van zijn bedrijf. Ook benoemde hij de belemmeringen waar hij als ondernemer tegenaan loopt. Het gaat met name om de complexiteit van de huidige regelgeving en de onduidelijkheid over het toekomstige landbouwbeleid.
Thom van Campen, woordvoerder landbouw binnen de VVD, gaf aan dat het de bedoeling is vanuit het coalitieakkoord per gebied samen met de provincie in gesprek te gaan met de boeren over hun toekomstperspectief. Centraal hierbij staat de vraag hoe samen de ruimte benut kan worden die er is binnen het beleid voor natuur en stikstof.
Daarna ging het gezelschap naar het pootaardappelbedrijf van de maatschap Peeks in Garminge. De zonen Henry en Remco gaven vol passie uitleg over hun familiebedrijf. Ze hebben ook zorgen over de onduidelijke en de steeds veranderende regelgeving en zitten met vragen over de continuïteit van hun bedrijf na de overname. Zij vinden dat de politiek meer gebruik moet maken van de kennis en kunde in de sector.
Ook hier gaven de kamerleden aan dat de signalen herkenbaar zijn en dat ze vinden dat hier meer rekening mee moet worden gehouden.
Lijsttrekker Arjan van Gelderen van VVD Midden-Drenthe bedankte tenslotte de ondernemers en Tweede Kamerleden en benadrukte nog eens het belang van korte lijnen tussen de boeren en de lokale VVD-ers naar de landelijke VVD. ,,Samen bereik je meer en zeker met een partij die in Den Haag invloed heeft’’, aldus zijn boodschap.